Månad: mars 2019 (sida 1 av 6)

Skadeknivens egg

Löpsäsongen är här. Sol, torra stigar och antalet klädesplagg som behövs minskar stadigt. Den bästa löptiden är här. Möjligheterna ligger framför oss. Är det året då PBn raderas och vinster bärgas. Förhoppningsvis. Men löpningens nyck är en ständig balansgång på skadeknivens egg. Gör din stretching, tåhävningar och förebygg på bästa sätt så ses vi på Tranan sista lördagen i September!

Romantik

Sanningen om Grytgölsstraffen

Är väldigt svag för texter av denna sort. Det stora i det lilla. Man känner doften av liniment, kokekorv och svett.

Status just nu: 77 kg och 20 sekunder bättre än 15 april ifjol. Längtar till Landsjön och Göteborg. /RD

Äta ikväll? Okinordiskt!

På matfronten är Okinordiskt den hetaste trenden. Kopierade den här texten från Radio programmet Menys hemsida. Länkade även till programmet om Okinordisk mat. Det är väldigt intressant och inspirerande. Man vill bara ta sin poddmicrofon och dra till Skåne.

Ön Okinawa i södra Japan är en av de s k blå zonerna. En av de platser i världen där man lever längst, där det finns flest personer som blir hundra år, eller mer. Dessutom med färre sjukdomar, mindre cancer, mindre hjärtsjukdomar, mindre demenssjukdomar. Sedan 1975 har forskare studerat 900 hundraåringar på ön för att försöka förstå varför de lever så länge och mår så bra. Bland annat har man kommit fram till att maten spelar en viktig roll.

Strax utanför Lund, i en gammal skånegård, ligger Igelösa Life Science, ett privat medicinskt forskningsbolag som specialiserar sig på transplantationsvård. För att klara en sådan operation måste patienten vara stark. För det krävs en bra livsstil med bland annat bra mat.

På Igelösa tog man del av Okinawa-studierna och började själva laga Okinawa-mat och göra egna tester på patienter. Resultaten var goda. Men efter ett tag tröttnade patienterna på de japanska smakerna.

– En bra lösning är inte bra förrän man vill äta den också, säger Ådne Steen, vd på Igelösa.

Så de lät sina kockar Gunilla Hansen och Matthew Pohl översätta kosten till svenska smaker och råvaror. Resultatet kallas okinordisk mat.

– Det måste vara minst lika gott som vanligt, säger Gunilla.

Meny provsmakar en lunch med köttbullar med brunsås, lingonsylt, rostade rotsaker, en god sallad och en lyxig chokladdessert.

Okinordiskt är mycket fibrer i hela korn, mycket grönsaker, mycket baljväxter. Väldigt lite kött och köttprodukter, väldigt lite mejeriprodukter. Näringsrikt och kalorisnålt. Och kolhydrater med lågt glykemiskt index, s k långsamma kolhydrater, som tar lång tid för magen att smälta.

Maten ger mycket goda resultat på bara två veckor.

– Vi har haft patienter med diabetes typ 2 som kunnat sluta med insulin, säger Ådne Steen.

Men på Okinawa handlar det om mer än maten. Det handlar om en hel livsstil. Med mycket fysisk aktivitet. God anpassningsförmåga som gör att stressnivån är låg, och en positiv livsinställning. Det ingår också starka sociala sammanhang med mycket umgänge med släkt och vänner. Och de har en vård som hämtar från både den västerländska och den österländska medicinen.

snel als een adelaar

Vilodag! Kanske den viktigaste dagen i en uppladdningsvecka inför halvmara. På lördag åker vi ner till Amsterdam, det tar bara 90 minuter med flyg. Det är svårt att vara miljökämpe när det är så billigt att flyga, förlåt Greta. Dåligt samvete har jag i alla fall, men det har jag nästan jämt över något. Vidare mot Eindhoven där vi sover en natt innan vi tar tåget mot Venlo tidigt på söndag. 21,1 kilometer, hur svårt ska det vara egentligen. Håll käften o spring som man brukar säga. Coach föreslog att öppna på 32:15, jag tycker det låter hårt men det är väl bara följa direktiven man får. Ni kan följa team popcorn runners på instagram så kommer ni få liveuppdateringarna under helgen. Start 14:00

/örn

 

Likt Stockholm marathon

Snörade på mig mina nya Adidasskor och gav mig ut i staden medans sol sakta sänkte sig ner mot horisonten. Efter några veckor av högst medioker löpning så var det skönt att springa igen. Inga krämpor, inga krav…bara upptäckslöpning. Karlbergskanalen ner till stadshuset, förbi strömmen, strandvägen, förbi kaknästornet och vidare ut på Djurgården där jag äntligen fick springa själv. Vidare förbi Thielska, Valdermars udde och skansen. Ungefär här började det bli jobbigt på Stockholm Marathon förra året. Tog Narvavägen upp till Karlaplan, vidare mot Odenplan och Sankt Eriksplan för att sedan ta mig tillbaka till Kungsholmen. Sprang ett extra varv runt kvarteret för att vara säker på att knäcka halvmaran. Duschade och mötte upp Palle på centralen för en bit mat och en öl. Vilken kväll liksom!

I helgen gör Arvid riktig säsongsdebut på halvmara, vad tror ni han springer in på? Får vi se en sub70 tid?

-OL

 

Äldre inlägg

© 2019 Holaveden

Tema av Anders NorenUpp ↑