Längdskidåkningen har aldrig varit populärare än nu. Vasaloppsplatserna flög iväg likt Bruce Springsteen biljetter. Många riktiga skidåkare stod utan. Det går inte att vara tafatt när något peakar i populäritet och platserna till kalaset är begränsade. Det är bara att börja arbeta för att få sig en biljett om man vill vara med och leka. Tänkte vi skulle titta lite på ”skidåkningsbubblans” anatomi så som man kollar på andra bubblor. Andra bubblor i verkligheten är bostadsbubblor, bankbubblan, skogsbubblan m.m. När man pratar bubblor pratar man om 3 steg.
Steg1: ”Smygfasen” . Det är här folk kommer fram till skidåkning som sin sport eller sitt fritidsintresse. Skidåkning på alla nivåer bedrivs. En rörelse runt denna syssla uppstår. Föreningar tävlingar m.m. Det bildas en efterfrågan på utrustning, spår att åka på m.m. Ifrån att vara ett transportmedel blir det mer en idrott och fritidssysselsättning. Man går in i steg2.
Steg2: ”Uppvaknande” Här visar längdskidåkning god tillväxt. Bra vintrar med fina spår och idrottsliga framgångar är faktorer som gör att spiralen ökar sin fart. Utrustningshandeln går som tåget och växer i takt med efterfrågan. Skidanläggningar får ökade reklam intäkter i takt med att intresset för skidåkningar ökar. Deltagarantalet på lopp ökar och fler lopp blir till och det bedrar till att dom som varit inne redan i första fasen kan öka i populäritet i populationen skidåkare. Det är här i andra bubblor de som vill säkra plockar ut sina pengar dom gick in med i första steget. Bäst affär är att låta det bli en bubbla och ta ut pengarna vid peaken, flytta dom till annan verksamhet och gå in igen när bubblan spruckit. Detta är lättare sagt en gjort och vanligt är att man plockar ut pengarna chockas av skatten och väljer att gå in igen högre upp i bubblan och följer sedan med den ner i kraschen. Detta gäller inte riktigt våran skidbubbla då det inte i pengar är en investeringsbubbla. Nu över till steg3.
Steg3: ”Bubblan” Nu övergår det hela till att bli en bubbla. Medias uppmärksamhet ökar lavinartat. Idolkändisar lär sig åka skidor med hjälp av världsstjärnor. Skidåkare syns även i andra sammanhang än skidsammanhang. Kretin och pleti köper skidor och börjar åka. Alla vill här testa att åka skidor. Det är här man kan ha nytta av sin kunskap. Sälja böcker, föreläsa samt ordna skidläger m.m. Utrustningshandeln är inte längre ett tåg utan ett flygplan. Lopp blir fulla snabbt. Alla vill åka vasaloppet. Peaken när antalet skidåkare är som störst följs av kraschen. Det som skapar rekylen nedåt är att kretin och pleti som testat skidåkning inte väljer att göra det till en livsstil. Man åkte en vinter ett vasalopp och sen testade man andra saker som badminton eller modellera istället. Det är i denna fasen idioter gör affärer genom att luras av den senaste årens stigande trender och tron på evig tillväxt av skidåkare lånar man pengar för att betala av dom med lite av de enorma pengar man kommer tjäna i framtiden. Detta gäller heller inte skidbubblan då det direkt inte är en investeringsbubbla. Vi ska nu gå lite crazy och spana lite kring vad som varit bränsle till skidbubblan. 2006 vann Björn Lind dubbla OS guld och varenda motionär skulle upp på tå och staka vilket såg väldigt roligt ut med ett gäng kängurus på konstsnöslingan. Men det är två år senare vi ser det elda igång på riktigt. Charlotte Kalla vinner Jerringpriset efter segern i tour de ski och Markus Hellner vinner världscupöppningen i Gällivare. Nya stjärnor blev födda. Samtidigt spricker en bostadsbubbla i USA och hela världen hamnar i gungning. Ekonomin i väst slutar växa. Krisen uppstår när folk inte kan betala tillbaka vad dom lånat och han som lånat ut är den stora kålsuparen för han har ju lånat pengar i sin tur. Totalbrist på sunt förnuft. Det blir ekonomisk kris och fattiga enkla människor får gå in och betala för de rikas girighet och brist på matematisk förmåga. Hur som helst blir konsekvensen att folk blir av med jobben och konkurrensen om nya jobb blir tuffare. För att få ett jobb och kanske behålla sitt kan man inte gå runt och se ut som ett päron. Det blir en träningstrend, crossfit , löptrend och ”skidbubbla”. Folk ser en fördel av att vara vackra och sunda för att överleva i konkurrensen helt enkelt.
Alla saker har naturliga skeenden. Det börjar som en rörelse övergår till en industri och senare är det förljuget. Nu är inte skidbubblan samhällsfarlig likt bostadsbubblan, skogsbubblan och bankbubblan. Utan en väldigt liten bubbla som troligtvis bidragit till att många fler människor har hittat en fantastisk idrott och fritidssysselsättning. Skidbubblan finns väl egentligen inte utan det handlar mer om en vanlig trend men det är väl inte lika modernt direkt. Man vill ju vara hipp bubbelprofett.
Väl mött i spåret.
Eder Johan.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.