En svensk som gjort intryck och framgång i Ryssland är Bo Inge Andersson.
Bo Inge är verksam som högdjur inom fordonsindustrin och var Vice Vd för GM när Rysslands
största Oligarker Oleg Deripaska ringde och erbjöd honom ett jobb som chef för ryska fordons tillverkaren
Gaz Group. Det var ju bara att skriva lönen och anta utmaningen.
 
Vad gör man åt rysk ineffektivitet och bristande(kommunistisk) ansvarskänsla?
 
Bo Inge stämplade in som högsta hönset och började göra avtryck direkt.
Han sparkade 10 000 chefer så alla känner av att det är förändringar på gång.
Sedan åkte en tredjedel av fotfolket också.
Gaz Group är gammal i fordonsindustrin och började sin livscykel redan 1929 och
var frukten av ett sammarbete av Sovjetunionen och Amerikanska FORD.
(Nej det är inget jag drömt utan så var det faktiskt.)
Gaz fabrik var under 50talet och 60talet världens största bilfabrik.
Nu när Bo Inge hoppade in i bilden producerade 50 000man 200 bilar om dagen.
När Bo Inge rört om i grytan och fått som han ville producerade Gaz 500 bilar
om dagen av 22 000man. Korkat av mig att använda ordet man här var naturligtvis även personer
av annat kön inblandade.
En rolig grej som måste återberättas var ett telefon samtal som inträffade en sen natt hemma hos Bo Inge.
 
– Bo Inge
– Hallå det är Vladimir Putin.
– Eh..Hallå.
– Du måste höja lönerna i fabriken.
– Det går inte.
– Varför?
– Produktiviteten är för dålig.
– Ordna det. KLICK.
 
Något som Bo Inge naturligtvis lyckades med och under hans styre dubblades omsättningen
till 30 miljarder med ett resultat på 1,2 miljarder. Putin och Bo Inge är nu vänner. Putin gillar naturligtvis att
vistas runt människor det går bra för. Helt naturligt. Dessutom gillar han teknik och framsteg för sitt land.
 
 
Hur förändrade Bo Inge inställningen hos människor?
Ingen framgång byggs på att sparka folk till höger och vänster.
Ifrån allra första början sa Bo Inge till Deripaska att om han ska vara styrman på skeppet så
är det nolltolerans emot korruption vilket annars är kutym i kommunism och andra stora kollektiv som kommuner och landsting. Det absolut viktigaste han gjorde för att ändra folks inställning både i fabriken och företagets anseende var att kräva förskottsbetalning av alla fordon.
Då var fordon som tillverkades redan sålda och fick till följd att det var redan någons bil man tillverkade och då fick inget gå fel. Kvaliten blev bättre och ansvarskänslan ökade. Framförallt kom det in 300 miljoner dollar varje månad som man kunde investera och arbeta med.
Bo Inge menar att hans recept hade kunna rädda svenska bilmärket SAAB (ett företag Bo Inge varit inköpschef på tidigare.). Men det var aldrig aktuellt att rädda SAAB bara dia lite skattemedel och få lite tidningsrubriker med mer eller mindre seriösa ägare i fokus.
 
Nåja nu är det läggdags och i helgen ska Holaveden göra dom sista förberedelserna inför Vasaloppet.
Vasaloppet kommer dominera samtliga inlägg nästa vecka så inget mera Ryssland.
Fast det var väl en ryska som blev tvåa i Vasaloppet för ikhp på 90talet?
Tror hon var första dam till Evertsberg om jag inte drömt nu igen.
 
På återseende.